Soalan Lazim Berkaitan Rumah Lelong

Soalan - Soalan Yang Sering Ditanya Berkaitan Rumah Lelong

Soalan Lazim Berkaitan Rumah Lelong


A : Kenapa rumah ini dilelong ?
Q : Selalunya berkaitan kegagalan membayar balik
      pinjaman perumahan kepada institusi bank.

A : Perlukah saya keluarkan modal / deposit untuk 
     membeli rumah lelong ?
Q : YA.Anda perlu mengeluarkan 10% dari harga
      rezab rumah tersebut dalam bentuk bank draft dan
      dibayar kepada bank.

A : Adakah anda akan kenakan "Agent Fee"  
      untuk urusan rumah lelong tersebut ?
Q : YA.Mengikut harga rezab sesebuah rumah atau
      minima RM 1,500


A : Jika saya tidak dapat rumah lelong tersebut macam mana dengan bank draft 10% saya ?
Q : Jika anda gagal untuk mendapatkan rumah tersebut bank draft 10% anda akan dipulangkan semula
      tanpa sebarang charge dikenakan.

A : Untuk kakitangan kerajaan bolehkah untuk membeli rumah lelong tersebut  ?
Q : Masih boleh cuma bila pinjaman hanya bank konversional biasa sahaja bukan dari pembendaharaan.

A : Saya Berminat untuk mendapatkan rumah lelong tersebut,apakah yang perlu saya lakukan ?
Q : Lihat rumah yang anda berminat dulu selepas itu hubungi saya untuk urusan bank draft dan surat wakil
      membida.

A : Saya mempunyai rumah berharga RM 100,000 bolehkah saya membeli sebuah rumah lagi 
      yang berharga RM 100,000 kebawah ?
Q : YA.Masih boleh kerana rumah lelong tiada sekatan akan hal tersebut.

A : Bagaimana dengan cukai pintu,cukai harta serta bil-bil utiliti lain ?
      Cukai pintu,cukai harta akan dibayar oleh bank kepada rumah tersebut sehingga tarikh rumah dibeli oleh
      pemilik baru.akan tetapi bil-bil lain seperti air,eletrik,selengaraan dibayar oleh pemilik baru.

A : Bagaimana dengan keadaan rumah lelong tersebut ?
Q : Anda dinasihatkan untuk melihat dulu rumah lelong tersebut dari kawasan sekitar dan rumah lelong dijual
      seperti sedia maklum berdasarkan "seperti sedia ada" dan dinasihatkan juga jika rumah tersebut masih
      berpenghuni mungkin boleh kita fikirkan timbangtara berkemungkinan dengan perasaan dan emosi
      pemilik asal untuk kita tidak menanyakan sebarang soalan,apa jua kemungkinan berlaku adalah
      tanggunjawab anda.

A : Apakah masalah yang selalu dihadapi untuk rumah lelong ?
Q : Masalah yang sering berlaku berkaitan rumah lelong selalunya penghuni asal tidak mahu keluar dan
      sekatan "Kaveat" tapi ini hanyalah masalah kecil yang masih boleh diselesaikan dengan cara yang
      terbaik.


0 Response to "Soalan Lazim Berkaitan Rumah Lelong"